9 påsketips til nettbutikker

Før påsken bryter opp en ellers så rutinemessig hverdag, deler vi «9 tips til nettbutikker» …en litt generell, for enkelte kanskje selvsagt, men for andre en viktig påminnelse om små ting som kan være med å bidra til det overordna målet: Å gjøre nettbutikken mer lønnsom.

påskeegg-med-nummer

TIPS 1: GI ET TILBUD. Et tidsbegrenset avslag i pris, eller en kampanje på enkelte produkt i en periode, kan brukes til å «booste» salg og generere trafikk til din nettbutikk. For eksempel ved en spesiell anledning, slik påsken jo vil være for noen nettbutikker. Økt salg er jo fint, så lenge du ikke stiller deg slik at du over tid taper mer enn du tjener 🙂 Og økt trafikk til nettbutikken kan jo også brukes til noe verdifullt, for eksempel i forbindelse med markedsføring og remarketing.

TIPS 2: KOMMUNISÉR MED DIN EGEN STEMME. Ved å bruke sine egne ord og være litt personlig i sin kommunikasjon, kan man både øke sannsynligheten for å bli lagt merke til og ikke minst oppnå tillit fra potensielle kunder. Dette gjelder både i butikk- og produktbeskrivelsene i selve nettbutikken og i all den kommunikasjon man fører i de forskjellige kanaler man er til stede i. Men husk at det er en vesentlig forskjell mellom personlig og privat!

TIPS 3: BRUK TID PÅ BILDENE. Et bilde sier fremdeles mer enn 1000 ord. Mye mer. Bruk tid på bildene du publiserer. Sørg for nok lys når du tar bilder, vis fram produktene «i bruk» og forsøk å formidle hvorfor kundene dine trenger akkurat dine produkter. Og hvorfor vi ikke kan klare oss uten dem…

TIPS 4: KOMMUNISÉR MED FILM. Eksperimentér gjerne med enkle små filmsnutter som viser produktene du selger i aksjon. Kanskje kan du registrere din egen Youtube-kanal for å samle videosnutter angående dine produkter, for deretter å dele slike videosnutter på din Facebookside? Video som balansert del av din markedskommunikasjon kan gi deg større synlighet i sosiale medier. Dessuten engasjerer det gjerne dine kunder og potensielle sådanne!

TIPS 5: LAG EN EKSTRA GOD «OM OSS»-SIDE. Folk er nysgjerrige av natur. Ja vi er så nysgjerrige at «om oss»-siden ofte er en svært mye besøkt underside i en nettbutikk. Vi vil gjerne vite litt om virksomheten, folka som står bak, og deres historie, før vi velger å bruke penger der. Presentér både din virksomhet, deg selv og eventuelt dine ansatte/samarbeidspartnere ordentlig. Bruk både tekst, bilde og gjerne video.. Vær kreativ og personlig, men likevel profesjonell. Det er mulig 🙂

TIPS 6: BRUK DINE KUNDEDATA AKTIVT. Når du har opparbeidet deg en viss kundebase, er det flere måte å dra seg nytte av data om kundene sine på. Særlig om man bruker Facebook aktivt i sin markedsføring. Ved å laste opp informasjon til Facebook kan man lage egne spesialtilpassa publikum som man deretter kan markedsføre spesifikt imot. Svært ofte er nemlig salg til tidligere kunder mye billigere enn salg til nye kunder. Dessuten kan man be Facebook om å lage såkalte speilpublikum – lister over folk som har lignende facebookprofil/facebookadferd som eksisterende kunder. Dette kan åpne mange muligheter!

TIPS 7: PRIS FOR Å SELGE. Gå over prisene på produktene dine med jevne mellomrom. Gjør små justeringer. Bruk psykologisk prissetting. Gi tilbud. Lag «pakketilbud» der «must-have»-produkter med høyere profitt bundles sammen med produkter som er på tilbud. Se på fraktprisingen i butikken din og vurder muligheten for å tilby gratis frakt – enten til alle i en begrenset tidsperiode, eller f.eks. ved kjøp over en viss sum etc.

TIPS 8: MÅL OG ANALYSÉR. Bruk Google Analytics for alt det er verdt. Sjekk med jevne mellomrom hvilke sider i butikken din som har trafikk fra hvilke kilder. Gjør mer og forsterk det som funker, endre på det som ikke funker. Bruk sporing av netthandel i Analytics så får du mange detaljer om hvilken trafikk som fører til salg.

TIPS 9: SNAKK MED DINE KUNDER. Kundekommunikasjon og kundeservice er kanskje den viktigste delen av markedsføringen i dag. Sørg for å være vennlig, rask, serviceminded og personlig. Da bygger du tillit, bygger ditt omdømme og bidrar til at dine kunder etterhvert kanskje blir dine ambassadører. Bruk derfor energi på å få til gode samtaler – både på nett og IRL (In Real Life).

GOD PÅSKE!

Hilsen alle oss i 24Nettbutikk:

24ansatte-alle
Dagens 24Nettbutikk team, fra øverst til venstre: Ola, Torkil, Åsbjørn, Inger, Martin, Martin, Roger, Stian, Robert, Robert, Øyvind og Terje

PS:

Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om flere relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.

Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.

Kommentarer

kommentarer