Den viktige bokstaven S

Konkurransen innenfor salg over nett hardner til. Det er lettere og raskere enn noen gang å starte nettbutikk. Verden blir hele tiden mindre, og med det kommer internasjonale aktører inn som direkte konkurrenter på det norske markedet. For å lykkes bedre enn konkurrentene må du først og fremst huske på noen ord som begynner på bokstaven S…

DollarSignDen «lille» verden vi lever i består etterhvert av svært tette forbindelser mellom – tja – «alle mennesker»? Noen har kanskje hørt begrepet «Six degrees separation from Kevin Bacon». Det handler rett og slett om teorien at alle mennesker i verden står seks ledd fra hverandre. Men det begrepet stammer fra tiden før Internet og sosiale medier «endret alt»…

Facebook mener i dag at de som sosialt medium har gjort avstanden mellom oss vanlig dødelige og kjente mennesker enda mindre. Faktisk er vi nå nede i 3,57. Sjekk f.eks. hvor «nært knyttet» du selv er til Mark Zuckerberg her…

connectedworld

Men hva har så dette med nettbutikker og bokstaven S å gjøre?

Jo…

Folk snakker med – og lytter til – utrolig mange mennesker hver dag. Utgangspunktet for nesten ethvert SALG er SAMTALER. Vi STOLER ikke primært på selgeren når vi velger hva vi skal kjøpe og hvem vi skal handle fra nå. For det gjorde vi i mye større grad før, nemlig! Vi STOLER nå mye mer på SAMTALENE som vi og andre har med hverandre. Flere og flere av disse viktige SAMTALENE foregår digitalt. Og på nettet er det først og fremst via SØK og via SOSIALE MEDIER at samtalene «skiller klinten fra hveten».

Alle snakker om SEO, SØK og SØKEMOTOROPTIMALISERING:

seo3Dette er viktig for å få god plassering og synlighet når folk søker, f.eks. på Google. Men når alle er gode i «teknisk SEO», er det SAMTALER som skiller de aller beste fra de beste – også når det gjelder plassering og rangering hos Google. Om mange snakker/skriver om deg, og gjerne linker til din nettbutikk/ditt nettsted, scorer du høyere hos Google. Dette kan du ikke ordne helt selv. SAMTALER må involvere andre mennesker!

Men alle snakker også om SOSIALE medier:

some

For å lykkes i SOSIALE medier må man engasjere til SAMTALER. Folk må gjerne svare, kommentere, like og reagere på dine postinger. Og du bør gjøre det samme med andres postinger. Da oppnår man SAMTALER i SOSIALE medier. Og man blir SYNLIG også der. Om ingen reagerer, kommenterer eller deler dine innlegg på f.eks. Facebook, når du organisk (gratis) ut til svært få av dine følgere. Snart kanskje ingen, om utviklingen fortsetter slik den har vært i noen år nå. Får du til samtaler derimot, vokser synligheten du får i sosiale medier enormt. Og også her gjelder: Dette kan du ikke ordne helt selv. SAMTALER må involvere andre mennesker!

Så hvordan får man da folk til å engasjere seg og føre slike SAMTALER om DIN merkevare, din nettbutikk og dine produkter? Hvordan jobbe for å få folk til å snakke og skrive om deg og dine produkt?

Svaret er sammensatt. Men begynner med noe så grunnleggende at du må levere kvalitet. Gjør du det, har du et svært godt utgangspunkt. Selv om kvalitet ikke begynner på bokstaven S.. 🙂

quality

PS:
Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om mange relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.

Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.

Kommentarer

kommentarer