«Dynamic Ads» – Automatisk annonsering med presisjon!

Visste du at man på Facebook og Instagram i dag kan annonsere eksplisitt og målretta for akkurat de produkter i nettbutikken som besøkende har kikka på eller lagt i sin handlekurv, men ikke kjøpt? Og at dette settes opp til å gjøres helt automatisk? Det tror vi mange som driver nettbutikk idag ikke er klar over!

facebook-hands

Dette blogginnlegget er ikke ment som en «hvordan-gjør-man-det»-oppskrift. Til det er temaet både for omfattende og i konstant utvikling. Dessuten kan man enkelt finne slike oppskrifter ved å google litt. Bloggen blir av mer opplysende og informerende art – altså forteller vi her kort om noen av mulighetene som ligger i det Facebook selv lenge har kalt for DPA – Dynamic Product Ads. Nå er navnet forresten endret til DA – Dynamic Ads, fordi dette ikke bare handler om produktannonser. Men for oss som driver med nettbutikker er det først og fremst produktannonsering dette handler om.

Din Facebook annonsekonto kan settes opp til å følge med på mye forskjellig. Noe som allerede mange bruker er for eksempel at annonsekontoen kan følge med på hvem som er på besøk i nettbutikken din. Men i DA-sammenheng er det viktig at annonsekontoen din også kan følge med på hva folk gjør i nettbutikken. Og hvem som gjør hva.

  • Hvilke produkter kikkes på?
  • Hvilke produkter legges i handlekurven?
  • Hvilke produkter kjøpes?
  • Og ikke minst av hvem?
cameras
Storebror ser deg – overalt! :-O

Dette er er informasjon som kan brukes til å lage målrettede annonser – basert på hvilke produkter folk har vist hvilken interesse for. Hvor i kjøpstrakten folk er for ulike produkter sier litt om hvor sannsynlig det er at de handler. Det er nettopp denne informasjonen som kan utnyttes av Facebooks «Dynamic Ads». Og det beste er at det kan automatiseres.

Dynamic Ads gir mange muligheter. Her er noen få eksempler:

  • Man kan velge å vise annonser for produkter som folk har kikka på, men ikke handla, til nettopp de som kikka på produktene. Annonsene kan settes opp til å vises i, eksempelvis, inntil 7 dager. Om det aktuelle produktet kjøpes av vedkommende i mellomtiden, vil annonsen slutte å vises.
  • Man kan velge å vise annonser kun for produkter som folk faktisk har lagt i handlekurven, men ikke kjøpt. Da kan man kanskje tillate seg å vise annonsen i lenger tid enn i det første eksempelet, uten å være «spammende»(?!) Fordi det å ha lagt et produkt i handlekurven vil kunne være et noe sterkere tegn på at kunden er interessert i å kjøpe produktet enn om kunden bare har kikka på det.
  • Som et tredje eksempel kan man definere produktsett i annonsekontoen. Og så, dersom folk kjøper et produkt i et gitt produktsett, kan man vise bildekarusell-annonser for andre produkter i samme produktsett til denne kunden. Det er nesten alltid billigere å annonsere mot eksisterende kunder enn mot nye. Så dette kan i mange sammenhenger være en mye bedre måte å bruke annonsekronene sine på enn å annonsere produktene sine mot «gud-og-kvarmann».

Og selvsagt kan disse mulighetene kombineres og settes opp på mange, mange flere måter.

Det beste er at man kan bygge en annonsemal, som gjør at annonsene blir produsert av Facebook, helt automatisk. Med riktig bilde, tittel, pris, URL og «Kjøp nå»-knapp, basert på nettopp den informasjonen som annonsekontoen henter ut fra nettbutikken. Og annonsene kan kjøre både på Facebook og på Instagram.

Om det funker? Ja det sies så:

«Dynamic ads helps us connect our large product catalog to each unique shopper with relevant and timely product ads. We’re seeing strong results, including a 34% increase in click through rate and a 38% reduction in cost per purchase.»

(Rachel Kwan, Online Marketing Manager at The Honest Company and Zach Greenberger, CEO of adMixt)


PS:  Vi i 24Nettbutikk har bakt inn støtte for «Facebook Dynamic Ads» i vår nettbutikkplattform, og utfører i disse dager en test av for å se hvor effektivt dette kan være for våre kunder. Er du kunde av oss og ønsker å benytte deg av Facebook Dynamic Ads, ta kontakt!

Er du ikke kunde (ennå) sier du? 🙂 Besøk vår nettside for mer informasjon om eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.

 

Kommentarer

kommentarer