Forbedringer i kasse og registrering

Vi har nylig lagt inn store forbedringer i kunderegistreringen på nettbutikken din.

Etter at vi lanserte hurtigkassen vår for godt over et år siden, så fikk dine kunder muligheten til å gjennomføre en handel i nettbutikken din uten å måtte registrere kundekonto først. I stedet ble en kundekonto opprettet når salget var gjennomført. Dette gjorde at kunden slapp å logge inn med brukernavn og passord, vi unngikk problemer med kunder som glemte passordet sitt, kjøpsprosessen ble mye enklere for kunden, og at omsetningen økte i veldig mange nettbutikker.

En ulempe med denne hurtigkassen var at for hver handel som ble gjennomført så ble det opprettet en ny kunde i kundedatabasen, selv om samme person hadde handlet hos deg tidligere. Selv om brukeropplevelsen for nye kunder ble bedre og og man fikk bedre omsetning i butikken, så hadde dette noen negative effekter for butikkeierne:

  • vanskeligere å følge opp kundene sine når hver kunde har like mange kundeoppføringer som de har ordrer
  • vanskeligere å gjøre god kundesegmentering på bakgrunn av ordrehistorikk
  • vanskeliger å få oversikt over hvem som er dine beste kunder
  • for kundenes del vanskelig å få en komplett oversikt over sine ordrer når disse ble spredt ut over flere kundekonti

I nyeste versjon av 24nettbutikk har vi lagt til funksjonalitet som sjekker kunderegisteret når det kommer inn en ny ordre. Hvis kunden har handlet hos deg tidligere, så blir ordren lagt til under samme kunde i stedet for at ny kunde opprettes. For å se om kunden har handlet hos deg tidligere så sjekker vi at både navn og adresse er identisk med en allerede eksisterende kundeoppføring. Så langt har dette vist seg å fungere meget godt.

I vår nye, stegvise hurtigkasse, har vi også lagt til flere ulike funksjoner som hjelper kunden å kjapt og korrekt fylle ut sin personlige informasjon og adresse:

Vi gjør nå også en ekstra sjekk på e-postadressen og verifiserer at kundens domenenavn eksisterer og har tilknyttet e-postservere, før kunden får gå videre. Da unngår man feilstavinger som f.eks. at ole.olsen@online.no blir skrevet ole.olsen@onlime.no.

Alt dette er med på å forenkle kjøpsprosessen og sikre at de dataene som fylles inn er mest mulig korrekte og mest mulig lik de dataene kunden benyttet sist gang han eller hun handlet hos deg. Samtidig blir brukeropplevelsen enda bedre, noe vi også har fått bekreftet etter å ha kjørt brukertester med et stort og variert testpanel.

Alle versjonene av vår hurtigkasse støtter forøvrig dynamisk endring av tilgjengelige frakt- og betalingsmetoder, ut fra hvilket postnummer og land kunden angir. Personer som bor i nærheten av ditt utsalgssted kan f.eks. få presentert «hentes i vår butikk» som fraktmetode, eller kan du f.eks. tilby utkjøring til kunder som en fraktmetode, med et pristillegg som du selv bestemmer.

I sum tror vi dette vil gi deg som butikkeier en enklere hverdag med økt salg og bedre muligheter til å følge opp dine kunder, samtidig som dine kunder får en bedre brukeropplevelse i din nettbutikk. Vi har flere pilotkunder som benytter disse systemene allerede, og resultatene og tilbakemeldingene har så langt vært udelt positive.

Kommentarer

kommentarer