Tusenkroners-spørsmålet: Hvordan selge mer?

Som leverandør av nettbutikkløsning til >1200 kunder får vi ofte spørsmål om vi har tips og råd innenfor markedsføring å gi. Vi besvarer selvsagt spørsmålene etter beste evne, og noen ganger er det slik at svarene vi gir blir generelle og allmenngyldige. Her er et slikt svar, som helt sikkert flere vil kunne ha en viss nytte av. Derfor deler vi dette like godt på vår blogg.

«Hvordan markedsfører man en nettbutikk for å selge mer?»

vekstGenerelt handler markedsføring i dag om at man må ha ett eller flere budskap som man formidler i riktige kanaler for å nå de riktige menneskene på riktig måte til riktig tid. ..som så får folk til å både besøke og handle i nettbutikken.

Vær da klar over at for å lykkes med dette er alt fra varesortiment, design av butikk, prisnivå, konkurransesituasjon, servicenivå, valg av betalingsløsning, kanaler for kommunikasjon (tradisjonelle medier, Google Adwords, Sosiale medier etc…), og ikke minst innholdet og formen på budskapene medvirkende. Og helt sikkert masse mer 🙂 Markedsføring blir derfor egentlig summen av alt dette ++.

Noen generelle «starttips» kan likevel være:

1: Gjør deg selv veldig bevisst på hva som er dine varer/butikks største konkurransefordeler. Dette kan endre seg over tid, men akkurat hva du har å tilby som gjør at kunder bør handle fra deg i stedet for dine konkurrenter, er et spørsmål det kan være lurt å starte med å finne svarene på. Hvorfor skal kundene handle hos akkurat deg?

2: Finn ut hvor potensielle kunder som vil kunne ha nytte av å handle hos deg befinner seg og hvordan og når du kan nå dem med budskap om nettopp disse svarene fra punkt 1 over.

Finn ut hvor kundene dine er. Dit må du også - det er der du må markedsføre! Finn ut hvor kundene dine er. Dit må du også – det er der du må markedsføre!

3: Bruk innsikten fra punkt 2 til å definere hvilke kanaler du vil bruke for din markedskommunikasjon. Noen ganger kan man komme langt med å legge alle markedsressurser i én kanal, slik f.eks. Foodsave har klart. Flere andre får gjerne suksess ved å kombinere ulike kanaler. Vi gir ofte råd om å kombinere annonsering i Google Adwords som primært trafikkdrivende tiltak med god innholdsmarkedsføring og/eller dynamisk annonsering i Facebook og på Instagram som salgsutløsende tiltak.

4: Sett deg inn i egenarten til den eller de kanalene du har plukka ut i punkt 3. (Skal du drive god markedsføring på Snapchat må du selv være på snap slik at du kjenner til kanalens egenart, og «hvordan man oppfører seg på Snapchat»..:-) etc…)

5: Legg en plan – skriv den ned. Du må ha innhold som formidler det du fant ut i punkt 1 ovenfor og  innholdet må tilpasses kanalene du valgte i punkt 3, ved hjelp av innsikten fra punkt 4. Kanalenes egenart, som du fant ut av i punkt 4, gir føringer og gode rettesnorer både for hvordan forme innholdet (tekst, språk, bilder, videoer, etc..) og hvilke tidspunkt man bør sende hvilke typer budskap i.

Noe ting funker faktisk penn og papir fortsatt glimrende til...
Lag en plan – skriv den ned. Og noen ting funker faktisk penn og papir fortsatt glimrende til… 🙂

6: Sett igang.

7: Mål resultatene – følg med hva forskjellige tiltak i forskjellige kanaler til forskjellige tidspunkt fører til – både når det gjelder trafikk til nettbutikken, salg, og ikke minst kundenes oppfattelser, tilbakemeldinger og budskap om og til deg. Dette siste kan være vanskelig å måle, men er likevel svært viktig å følge tett. Kundene er dine ambassadører. I dag hjelper det ikke med høye markedsbudsjetter og masse tid til markedstiltak om man får mange misfornøyde kunder!

8: Start på punkt 1 og gå igjennom denne lista igjen og igjen. Ting endrer seg lynraskt i dag. Dette gjelder i aller høyeste grad også kanaler for kommunikasjon. Gå derfor igjennom denne sjekklista med jevne mellomrom. Ingenting er farligere når det gjelder markedsføring enn å tro at man kan gjøre akkurat det samme nå som funka sist!
planA-planB
Det finnes definitivt mange muligheter, så det er fort gjort å miste litt motet i dag. Ikke gjør det! 🙂 Gjør dine valg, men gjør dem ordentlig! Når alt kommer til alt handler det uansett mye om mengden av penger man kan bruke til å investere i markedsføring – sett opp imot hvor mye tid man har til å jobbe med markedsføring og hvilken kompetanse man har tilgang på.

Har man lite penger men mye tid, vil egeninnsats i sosiale medier kunne skape mye. Har man mindre tid, og/eller mangler kompetanse på/interesse for å sette seg inn i nye ting, må man belage seg på å legge mer penger på bordet! Dersom man vil oppnå…
suksess2


PS1: Vi kan i dag levere større eller mindre markedsføringskampanjer til de av våre kunder som ønsker dette. Både innenfor Adwords og innenfor markedsføring på Facebook og på Instagram. Ta kontakt om du har spørsmål om dette!

PS2:  Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om flere relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.

Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.

Kommentarer

kommentarer