Hvorfor blogg?

Når man driver en virksomhet som har kunder, er kommunikasjon og dialog svært viktig. Både med eksisterende kunder, med potensielle kunder og med samarbeidspartnere. Det er enormt mange ulike kanaler og arenaer for slik dialog i dag. Blogg er en av dem. Her kan du lese litt om hvorfor vi har valgt å være aktiv i denne kanalen. Og hvorfor kanskje du også burde vurdere det?

Samfunnsutviklinga, særlig innenfor teknologi går svært raskt nå. Og det er ingenting som tyder på at denne utviklinga vil avta med det første. Da må man være fremoverlent. Og man må utvikle seg og “følge med i tiden”. Denne bloggen er et ledd i slik utvikling for vårt “brand” – 24Nettbutikk.

Noen ord som var ukjent for svært mange for 20 år siden!
Noen ord som var ukjent for svært mange for 20 år siden!

Før hadde virksomheter som vår (og kanskje din?) mye mer kontroll på sin egen kommunikasjon. Man kunne langt på vei styre hva som ble sagt og skrevet om sitt “brand” i media og i offentligheten ellers. Markedsføring var en ting som i stor grad kunne sees på separat. Man hadde brosjyremateriell (riktig gamle dager:-) og etterhvert nettside (nyere gamle dager) som gav den informasjonen man ønsket å gi om seg og sitt produkt. På den måten man ønsket å gi den. Nå – spesielt etter inntog av sosiale medier – er det på ingen måte sånn lenger. Som virksomhet er man mer og mer prisgitt hva andre mennesker sier og skriver. Det var man trolig også før, men forskjellen nå er at dette nå er umiddelbart søkbart og lesbart for alle – særlig gjennom sosiale medier. Da blir det selvsagt for oss viktig at folk i det minste sier noe om brandet vårt!

I en transparent og åpen verden er det viktig å være tilstede
I en transparent og åpen verden er det viktig å være tilstede. Så folk finner deg – og snakker om deg

Vi tror en virksomhetsblogg er en god måte å få folk til å snakke om vår bedrift på.

Samtidig stiller dette større krav til oss som virksomhet. Markedsføring er ikke på noen måte enveis. Den dialogen vi har med kunder gjennom våre kundeservice- og supportmedarbeidere blir en helt vesentlig del av markedsføringen. Og det produktet som våre utviklere hele tiden jobber med å forbedre blir også umiddelbart vesentlig for merkevaren vår. På en mye mer direkte og synlig måte enn tidligere. Leverer vi et dårlig produkt eller yter dårlig kundeservice blir dette automatisk dårlig markedsføring. Enten vi vil eller ikke.

Som en del av dette bildet er det alltid viktig for oss at våre kunder både er fornøyd med den tjenesten vi leverer og klarer å drive sine nettbutikker godt. Gjennom innholdet vi deler i denne bloggen håper vi å kunne bidra til nettopp det. For dette er ikke ment som en ren salgsblogg, der alt vi skriver handler om vårt produkt. Vi ønsker å gi leserne verdifullt og nyttig innhold – som har relevans til det å drive netthandel i dag og i framtida. Samtidig som vi selvsagt tror at dette kan bidra til å styrke vår merkevare og posisjon i markedet.

Men det vil jo også komme nyheter fra oss om handler om vårt produkt- Det skulle vel bare mangle. For vi mener vi har et godt produkt – og dyktige medarbeidere i alle ledd. Medarbeidere som etterhvert vil bli utfordret internt hos oss til å bidra med relevant og aktuelt innhold til bloggen…  For en slik blogg kan ikke drives av markedssjefen alene – alle faggruppene i en virksomhet sitter på nyttig og verdifull kompetanse som vil være relevant som utgangspunkt for innlegg på bloggen vår!

PS:
Kanskje driver du en nettbutikk som ville hatt god nytte av å blogge? Et raskt google søk på «starte blogg» gir deg mange gode råd om hvordan du da kan gå frem.

Kommentarer

kommentarer