Ikke nødvendigvis budbringerens feil

Det er mange ledd som skal funke godt sammen om man vil lykkes med sin nettbutikk. Formidling til målgruppen av hva man selger – det man gjerne ser på som den gode gamle markedsføringen – er bare ett slikt ledd. Om man ikke får solgt varer, er det slett ikke sikkert det er budbringerens feil!

blog-communicate-lowres

Som markedsfører er jeg vant med å høre det. – Nå peker pilene nedover, så nå må vi ta en sjekk på markedsføringen. – Er du sikker på at vi når frem til målgruppen på god nok måte? Og for all del – man kan ikke ligge på latsiden og tro at den markedsføringen som funka i går, funker i dag også. Så raskt går utviklingen, også innenfor markedskommunikasjon, at man hele tiden må være på hugget, og gjøre endringer og tilpasninger.

Men poenget med denne bloggen er ikke markedsføring som sådan. For det er slett ikke sikkert at det er markedsføringen det er noe galt med dersom man opplever nedgang i salget – eller fravær av salg. Og det er slett ikke sikkert det er markedsføring man skal begynne med å investere ressurser i for å få til salg eller økt sådan! Don’t shoot the messenger var det noen som sa…

...hvorfor selger jeg ingenting? Ikke sikkert det er budbringerens feil...
…hvorfor selger jeg ingenting?

Våre mål – våre kunders mål!

Vi får ofte spørsmål om vi kan bistå våre kunder med markedsføring av deres nettbutikk. Og det er noe vi har spisskompetanse på og derfor gjør med glede. Men noen ganger er vi mer tilbakeholden med å si ja til slike spørsmål. For vi har alltid ett hovedmål i hodet: Økt verdiskapning for våre kunder. Fordi dette er det eneste som i lengden gir økt verdiskapning for oss som plattformleverandør. Derfor rådgir vi noen kunder om å begynne i en annen ende enn «hos budbringeren». Eller begynne i andre ender.

Markedsføring er ikke tryllekunst. Å forsterke støy fører bare til ennå mer plagsom støy. Shit in – shit out. Kjært barn har mange navn. Man må først og fremst ha noe å selge som gir verdi for potensielle kunder. Produkter, tilbehør, service, merverdi, pris etc, som gjør at kunder gjør lurt i å kjøpe av akkurat deg. Deretter må man oppnå tillit hos kunder, slik at de velger å gi sine penger til deg og din butikk. Da blir butikkens utseende, oppbygging og design svært viktig, sammen med din tilstedeværelse der kunden er. Og til syvende og sist, og kanskje først og fremst, må man må yte en uovertruffen service.

budbringeren er bare en av mange biter i et puslespill
Det hjelper ikke å mangle en bit når man legger puslespill…

Har man alle disse bitene på plass – og fortsatt ikke selger – ja da ligger forholdene svært godt til rette for å investere penger i god markedsføring. For eksempel gjennom Google og/eller Facebook – som vi mer enn gjerne hjelper til med.

Men mangler man ett eller flere checkpoints i forrige avsnitt – ja da er det slett ikke sikkert det er budbringerens feil at salg eventuelt uteblir!

Kommentarer

kommentarer