Penger inn - penger ut: ROI

ROI – den aller viktigste TBF’en!

Det er ikke alltid at overskriften trenger å være forståelig. Noen ganger er faktisk det faktum at man ikke forstår overskriften en grunn til at man klikker seg inn for å finne ut av det. For mange var dette kanskje tilfelle for denne bloggen. Og for dere forklarer vi med det samme: ROI står for Return On Investment og TBF står for.. Tre-Bokstavs-Forkortelse! 🙂 Og denne gangen viser vi frem noen (gode) ROI-tall for dynamisk annonsering på Facebook…

Penger inn - penger ut: ROI
Penger inn – Penger ut. ROI – Return on investment!

Når man velger å investere (tid/penger/ressurser…) for å gjennomføre tiltak, så ønsker man gjerne å nå noen mål. Om man så kan få igjen mer i «return» enn det man investerer, så er det et mulig tegn på at man driver bærekraftig forretning. Får man tilbake mindre enn man investerer i et tiltak er det derimot ikke sikkert at det er lurt å fortsette med det tiltaket. Dette kommer jo an på hvor langt tidsperspektiv man har på sine målsetninger og hvordan man måler return – f.eks. i forhold til andre kostnader. Og også hvordan man verdsetter sin egen tid 🙂

Vi har tidligere skrevet litt om dynamisk produktannonsering på Facebook. Nå har vi i noen uker hatt dette operativt for våre kunder, og vi har kjørt noen kampanjer med nettopp slike dynamiske og automatiske produktannonser for noen nettbutikker. Og da er det nå en glede å kunne skrive en blogg som kan gjengi noen av de tallene vi har målt for nettopp ROI ved slike dynamiske produktannonser.

Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at dette ikke er noe annet enn superenkel forskning. Vi har hverken et stort utvalg, brukt særlig mye annonseringskroner eller holdt på spesielt lenge. Vi har heller ikke tatt hensyn til butikkenes varekostnad og profitt, men slavisk beregnet hvor mye butikkene har fått igjen i kjøpsverdi (Purchase value) på dynamiske annonser. Som er blitt kjørt på Facebook og Instagram.

Over en periode på 14 dager har vi derfor nå målt ROI på dynamisk annonsering for tre butikker der vi har kjørt slik kampanje. Her er resultatene:

Tredje-plass: HOBBYVERDEN.NO – 8X

ROI for hobbyverden.no

Hobbyverden har i annonseringsperioden investert 725,17 kr i dynamisk annonsering. Og i same periode har annonsene generert salg for 5789 kr – noe som gir hobbyverden.no en ROI på 8X.

Andre-plass: MIIEGO.NO – 26X

ROI for miiego.no

På en pen sølvplass finner vi butikken miiego.no. Investerte midler: 402,72 NOK har for dem gitt salg med verdi 10615,3 NOK. Dette gir en meget pen ROI på 26X, og det gir miiego.no en solid andreplass.

And the winner is… HGVESKER.NO – 52X

ROI for hgvesker.no

Med en ROI her på hele 52X utroper vi hgvesker.no til vinner i denne uformelle og superenkle forskningen. En investering i annonsekostnader på 627,67 kr har for hgvesker gitt salg på hele 32793,8 kr.

Vi gratulerer! 😉

Og vi konkluderer bestemt og med vår største pondus:

Superenkel forskning viser at dynamisk produktannonsering på Facebook og Instagram vil kunne gi svært god ROI for mange nettbutikker innenfor flere ulike bransjer og områder!


PS1:  Er du kunde hos oss og ønsker å få satt opp dynamiske produktannonser på Facebook og Instagram? Ta kontakt, så hjelper vi deg!

PS2:  Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om flere relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.

Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.

Kommentarer

kommentarer