Sommertips 4 – Tillit!

Før bloggen vår tar sommerferie, kommer her – som lova – fjerde og siste sommertips i denne runden. Denne gangen om tillit: Hvordan jobber man for å få tillit fra markedet? Hva gjør man for at folk skal stole på at man er en ordentlig og seriøs aktør i bransjen? Der er det mange svar og mange faktorer.

tillit

Når en kunde handler i din nettbutikk gir hun litt av sine penger til deg. Dette gjør hun bare dersom hun stoler på deg. Folk gir ikke bort pengene sine til folk de ikke stoler på. Derfor holder det ikke i dagens konkurransesituasjon å ha alt rundt produkta, bilda og designet i topp stand, dersom du og din butikk ikke har tillit.

Først kan man selvsagt si at det å ha gjort en grundig jobb, egentlig med alt vi har vært inne på til nå, bidrar til å skape tillit. Et innbydende design gir større grunnlag for tillit. Gode, beskrivende og innbydende bilder og tekster gir større tillit enn det motsatte. I tillegg tar nå vi med følgende tre punkt, som alle vil kunne ha positiv innvirkning på tilliten fra kunder og potensielle kunder:

  • Åpenhet.
    Hva kunder sier betyr i dag mye mer enn hva selger selv sier om sine produkter. En nettbutikk som tilrettelegger for, og oppfordrer til åpne tilbakemeldinger fra sine kunder får ofte større tillit enn en nettbutikk som vil styre all kommunikasjon helt selv. En nettbutikk som er aktiv på Facebook, Instagram og evt. andre sosiale medier og oppfordrer til dialog med sine kunder der, får ofte en helt annen tillit enn nettbutikker som vil forme sine egne budskap, sin egen kommunikasjon og sine «reklameplakater» selv i lukka kanaler. I alle fall hos den oppvoksende generasjon.
  • Om oss.
    Vis deg frem, fortell hvem du er, la folk få innblikk i både ansikt og personlighet. Men ikke privatliv, selvsagt. Selv om grensa der kan være forskjellig fra person til person, og vanskelig å definere og håndtere for mange. Dette skaper tillit! Vi har sagt det før og sier det gjerne igjen: People Talk. Brands don’t!
  • Tilgjengelighet.
    Sørg for all del for at det er lett for kunder å komme i kontakt med deg. Ikke bare innenfor et svært begrensa tidsrom og i en spesifikk kanal. Kunder, og potensielle sådanne, liker i dag godt å få bestemme kanal selv. Ofte også tidspunkt. Vi skriver ikke med dette at man skal være kontaktbar 24/7 i alle mulige kanaler! Nei, da skjemmer man kunder bort – og det gir ikke nødvendigvis tillit tilbake.. Men man bør bestrebe å finne ut hvilke kanaler og tidsrom kundene foretrekker for slik kommunikasjon. Og deretter være åpen med hvordan komme i kontakt. Sørg for at der er en «Kontakt oss»-lenke synlig på forsiden av butikken. Folk leter etter dette der svært ofte! Mangler det kan det gå på tilliten løs! Er du i perioder utilgjengelig eller tar det lenger tid å få besvart henvendelser enn det folk forventer, så informer om det. Da detter tilliten ofte på plass igjen, selv om man ikke er tilgjengelig. Fordi da er man åpen og ærlig! 🙂
  • Hold det du lover. Alltid!
    Lover du noe, så hold det. Sier du at kunden skal få svar i løpet av x antall dager, så sørg for a dette blir sånn. Lover du tips på bloggen hver fredag i fire uker, så sørg for at det blir sånn 🙂

Bloggredaktøren har for sin del lova ungene en velfortjent ferie nå. Derfor tar bloggen vår sommerferie og er tilbake med stort og smått innenfor netthandel i løpet av august 🙂 Det lover vi!

Riktig god sommer!


PS:  Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om flere relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.

Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.

Kommentarer

kommentarer